Wedding Planner – czy naprawdę go potrzebujesz?
Kim jest Wedding Planner?
Wedding Planner czyli inaczej konsultant ślubny jest to osoba, która zajmuje się kompleksową organizacją ślubu i przyjęcia weselnego od A do Z. Konsultant bierze całą odpowiedzialność związaną z planowaniem całego przedsięwzięcia na siebie, dzięki temu ciężar ten zostaje zdjęty z młodej pary. Wedding Planner współpracując i konsultując się z młodą parą pomaga na każdym etapie przygotowań. Na polskim rynku jest to wciąż niedoceniany zawód, zaś na zachodzie młode pary nie wyobrażają sobie organizacji ślubu i przyjęcia bez Wedding Plannera.
Wedding Planner – pracownik czy przyjaciel?
Konsultant ślubny powinien być kimś więcej, niż tylko zleceniobiorcą. Bardzo ważne jest, aby pomiędzy nim, a młodą parą występowało wspólne zrozumienie tak, aby sprostać jak najtrafniej oczekiwaniom i potrzebom młodych. Pomiędzy stronami powinno czuć się tak zwany „vibe”.
Dobry Wedding Planner czyli jaki?
Dobry Wedding Planner przede wszystkim to osoba wszechstronna, elastyczna, potrafiąca działać pod wpływem stresu i presji czasu oraz posiadającą umiejętność rozwiązywania problemów i gaszenia nagłych „pożarów”, wykazującą się empatią, cierpliwością oraz zrozumieniem. Dlatego właśnie tak ważne jest wspólne dopasowanie się stron, aby decyzje, które zostaną podjęte przed Wedding Plannera będą spójne z wizją ślubu i wesela młodej pary.
Konsultant ślubny to zawód, na którym spoczywa ogromna odpowiedzialność. Ślub i wesele są to uroczystości, które z dużym prawdopodobieństwem dla większości par mają miejsce raz w życiu, dlatego też chcą one, aby ten dzień był dosłownie idealny, dlatego istotnym czynnikiem we współpracy jest pełne zaufanie do wybranego Wedding Plannera.
Zakres pracy Wedding Plannera
Wedding Planner to osoba, która trzyma się ustalonego planu, przypomina parze młodej o kolejnych etapach przygotowań oraz dba o każdy najdrobniejszy szczegół. Zakres jego pracy obejmuje również znalezienie, wybór oraz przedstawienie oferty danego podwykonawcy, jak również negocjacja warunków współpracy. W zakres większości działań Wedding Plannera zawierają się:
- zaproszenia ślubne, karty informacyjne oraz wszelka papeteria
- makijaż i fryzura
- bukiet ślubny oraz kwiaty do dekoracji kościoła, jak i Sali
- obrączki
- fotograf oraz kamerzysta
- zespół i Dj
- suknia ślubna, garnitur oraz dodatki
- dekoracja kościoła i Sali weselnej
- samochód ślubny
- wynajem Sali na wesele
- tort weselny
- wynajem autokaru
- nocleg dla gości
- szkoła tańca
- potwierdzenie przybycia gości
- prezenty dla świadków, rodziców, gości
- opieka nad dziećmi
To jest podstawowy zakres współpracy, ale oczywiście każdy Wedding Planner ma swoją ofertę i warto dopytać o jej szczegóły przed rozpoczęciem współpracy. Jeżeli dany konsultant ślubny nie posiada czegoś w ofercie, warto porozmawiać z nim o tym. Wedding Plannerka swoją pracę zazwyczaj kończy z wykonaniem ostatniego zadania, ale niektórzy oferują również możliwość bycia i doglądania wszystkiego podczas ślubu.
Wedding Planner – mity, które często się powiela
- To wymysł dla bogaczy
Jest to bardzo częsty stereotyp szczególnie powielany w Polsce. Przede wszystkim warto umówić się na konsultację i poprosić o wycenę, aby zorientować się czy możecie sobie pozwolić na zatrudnienie takiej osoby. Wiele Wedding Plannerów oferuje możliwość częściowej pomocy, co oznacza, że wybrany konsultant ślubny pomaga Wam w wybranych kwestiach, z którymi potrzebujecie pomocy, a pozostałymi elementami zajmujecie się sami. Jest to świetna opcja dla osób, które potrzebują pomocą z konkretnymi usługami. Warto również pamiętać, że organizacja całego ślubu samodzielnie to bardzo trudne, skomplikowane i często stresujące przedsięwzięcie, dlatego jeśli nie czujecie się na siłach bądź nie radzicie sobie w nagłych sytuacjach, pomyślcie o takiej osobie.
- Nie zorganizuje mi ślubu tak, jak ja chcę
Nieprawda. To wy jesteście klientami, to Wasze oczekiwania i potrzeby są na pierwszym miejscu, a konsultant ślubny jest po to, aby dawać Wam możliwość wyboru. Profesjonalny Wedding Planner nigdy nie będzie narzucał Wam swojej wizji, swoich pomysłów i organizował ślubu po swojemu, a weźmie pod uwagę Wasz gust i Wasze zdanie. Profesjonalny konsultant ślubny omawia z Wami każdy krok i konsultuje się przed każdą podjętą decyzją.
- Każdy Wedding Planner powinien być po własnym ślubie!
Czy każdy lekarz powinien przejść każdą chorobę, z którą zgłaszają się do niego pacjenci? Odpowiedź brzmi…nie. No właśnie! Nie sugerujcie się więc tym, że Wedding Planner nie miał możliwości organizacji własnego ślubu i wesela.
Jak wybrać Wedding Plannera?
Jeżeli nadajecie na tych samych falach, a weeding Planner potrafi przedstawić Wam kilka pomysłów na dany temat bądź usługę, wie o czym mówi i potrafi Wam podać konkretne przykłady to prawdopodobnie trafiliście na odpowiednią osobę. Warto to zweryfikować zadając szereg wcześniej przygotowanych pytań, jak i również poprosić o portfolio wykonanych realizacji i streszczenie zrealizowanych projektów. Możecie również zapytać o problemy, jakie Wedding Planner napotkał w swojej karierze zawodowej i jak sobie z nimi poradził. To pytanie pozwoli Wam na sprawdzenie, jak dana osoba radzi sobie w trudnej, nieprzewidzianej sytuacji.
Wedding Planner – podsumowanie
Zatrudnienie konsultanta ślubnego jest zdecydowanie warte przemyślenia. Może zdjęć Wam z barków ogromny ciężar, oszczędzić sporo stresu i sprawić, że Wasz ślub i wesele będą takie, jakie sobie wymarzycie, bo to jest przecież najważniejsze.